Vanliga frågor
Allmänna frågor
Hur länge har tjänsten fungerat och vem är den avsedd för?
Tjänsten grundades år 2011 i Tjeckien. Det handlar sig om ett webbforum på vilket användare kan dela sina erfarenheter med telefonnummer, både störande (framför allt telefonförsäljning, undersökningar) och nyttiga (t.ex. transportbolag, myndigheter). Tjänsten riktar sig till alla som vill ta reda på vem som äger ett visst telefonnummer och om det går bra att emot ett samtal från detta nummer.
Vad är det som användarna kan ta reda på om det nummer som ringer dem?
Användare kan ta reda på andras utvärdering av ett telefonnummer, intresset för ett telefonnummer under det senaste året samt även lokalisering av ett telefonnummer om möjligt (för fasta nummer).
Hur mäter vi besöksfrekvensen hos ett telefonnummer?
Det handlar sig om antalet besök på sidan i fråga. Tillgång från en enhet räknas bara en gång varje dag. Vi strävar efter att besöksfrekvensen inte påverkas av sökmotorernas tillgång, därför bör det handla sig om antalet visningar av sidan i fråga endast av verkliga besökare.
Vem skapar databasen och hur säkerställs trovärdigheten av kommentarerna?
Databasen över telefonnummer och kommentarer skapas av själva användare på webbsidan.
Kommentarer kan läggas till av både registrerade användare och anonymt. Såsom i varje diskussion även på vår sajt är det inte möjligt att garantera att kommentarerna är 100% trovärdiga. Vi förbehåller oss därför rätten att ta bort kommentarer eller även blockera hela diskussion om ett nummer.
Varje användare har möjlighet att omgående inaktivera vilken som helst kommentar tills den tiden då moderatorerna kommer att ägna sig åt den. Det räcker bara att klicka på knappen Ta bort i den meny som finns vid varje kommentar. Användaren omdirigeras senare till ett kort formulär där denne kan beskriva för moderatorer varför kommentaren skulle vara olämplig.
Är forumet modererat?
Forumet är delvis modererat. Det tillkommer flera tusen kommentarer dagligen, därför kan vi inte kontrollera samtliga. Vi befattar oss framför allt med suspekta och anmälda kommentarer.
Vilka är fördelarna med registreringen i Call Insider
Registreringen i tjänsten Call Insider är kostnadsfri. Att skapa ett konto ger dig flera fördelar:
- Färre annonser.
- Översikt över dina utvärderingar som du kan både redigera och radera.
- Möjlighet för val av aviseringar som skickas till dig om någon svarar på din kommentar.
- Du behöver inte fylla in reCaptcha (skydd mot spambotar) när du lägger till en kommentar.
- Möjlighet att lägga till fler kommentarer under ett dygn.
- Enklare anmälning av olämpliga kommentarer.
Frågor angående utvärderingen
Min kommentar har försvunnit från forumet eller har redigerats, varför?
Komentáře upravujeme a mažeme z následujících důvodů:
- Vi informeras att kommentaren innehåller tecken på olagligt handlande och detta handlande kan utvärderas utifrån allmänt vetande.
- Vi får information att kommentaren i fråga innehåller en personuppgift enligt lagen om skydd av personuppgifter (GDPR).
- Vi informeras att kommentaren är vulgär eller kränkande.
- Vi får begäran om borttagning av kommentaren från polisen.
- Vi får ett domstolsbeslut om borttagning av kommentaren.
Hur kan jag anmäla en skadlig kommentar?
Varje användare har möjlighet att omgående inaktivera vilken som helst kommentar tills den tiden då moderatorerna kommer att ägna sig åt den. Det räcker bara att klicka på knappen Ta bort i den meny som finns vid varje kommentar. Användaren omdirigeras senare till ett kort formulär där denne kan beskriva för moderatorer varför kommentaren skulle vara olämplig. Det tar vanligtvis en vecka att behandla en sådan begäran. Sedan informeras användaren om hur moderatorerna gjort med kommentaren i fråga.
Vad ska jag göra om jag vill ta bort en kommentar om ett telefonnummer?
Ifall det förekommer kränkande uttryck i kommentaren eller sådana fakta som allmänt kan betraktas som lögn, informera oss på e-postadressen callinsider.se @ eller med ett brev till adressen:
P.O.Box 272
Kurzova 2222/16
155 00 Prag 13
TjeckienIfall det är generellt uppenbart att inlägget i fråga inte bygger på sanning eller är kränkande, kommer det att tas bort. I övriga fall kontakta vänligen polisen som måste undersöka ifall kommentarerna är av rättsstridig karaktär. Forumansvarige kommer att bidra med all samverkan i samband med klarläggning av olagligheten av inläggen i fråga. När polisen eller rätten uppmanar oss att ta bort kommentarerna, gör vi så utan dröjsmål.
Kommentaren har tagits bort, men visas ändå i sökningsresultaten. Varför?
Google och övriga sökmotorer (Bing, Yandex, …) har egna minnen, därför visar de ett utdrag ur sajten som inte alltid motsvarar verkligheten till 100 %. Det kan ta en viss tid innan sökmotorn indexerar om sajtens innehåll och visar ett relevant utdrag ur sajten. Vanligtvis handlar det sig om några veckor, i undantagsfall kan det dock även ta flera månader.
Kan ni ge mig IP-adressen eller någon information om författaren till kommentaren?
Vi är väldigt måna om forumets kvalitet, därför strävar vi till att helst ingen ska behöva uppgifter om författare till en kommentar. Det kan dock hända att det dyker upp en kommentar på sajten som skulle kunna vara olaglig. I så fall kontakta vänligen polisen, vi kommer att bidra med all samverkan i samband med klarläggning av kommentarens ursprung.
De allra flesta kommentarerna läggs till anonymt. I så fall disponerar vi inte namnet på eller e-postadressen till författaren till kommentaren.
Vem är ansvarig för innehållet i kommentarerna?
Det är alltid endast användare som lagt till den konkreta kommentaren till forumet som är ansvariga för dess innehåll. Användarna förbinder sig att följa Villkor för publicering av kommentarer. Ifall vi bevisligen informerats om en kommentars rättsstridiga innehåll, åtar vi oss skyldigheten att ta bort kommentaren snarast.
Är API tillgänglig?
Vi tillhandahåller tyvärr inte API till tjänsten och planerar det inte heller i framtiden.
Vad ska jag göra ifall mitt telefonnummer finns trots min vilja på den här sajten?
Ifall du tar reda på att ditt telefonnummer visas på denna sajt, kan du ansöka om att vi tar bort det på e-postadressen callinsider.se @ eller med ett brev till adressen:
P.O.Box 272
Kurzova 2222/16
155 00 Prag 13
TjeckienVi förbehåller oss rätten att be dig att framlägga dokument som bevisar att telefonnumret tillhör just dig.
Jag har angett ett giltigt telefonnummer men systemet har nekat det som icke-existerande. Vad ska jag göra?
Ifall du tycker att du har skrivit numret korrekt, skriv till oss på callinsider.se @ , tack. Vi ska försöka att åtgärda felet.
Varför är vissa kommentarer gömda?
Från den tidpunkt vi får begäran att ta bort en kommentar blir kommentaren automatiskt oläslig tills vi slutligen utvärderar begäran. Vi gör det för att så fort som möjligt förhindra åtkomst till kommentarer som skulle kunna innehålla personuppgifter eller vara t. ex. hatiska.
Varför kan jag inte anmäla en kommentar?
Ifall vi har utvärderat begäran att ta bort en kommentar som obefogad, tillåter vi inte att samma kommentar återanmäls tills en viss tidsfrist har gått ut. Ifall du står fast vid att kommentaren ska tas bort, kan du kontakta oss via e-postadressen callinsider.se @ eller brevledes på adressen:
P.O.Box 272
Kurzova 2222/16
155 00 Prag 13
TjeckienVad betyder uppgiften ”verifierad profil”?
Information om telefonnummer samlar vi in från användare, men också från allmänt tillgängliga källor. Ett sådant nummer betecknas som en ”verifierad profil”. Trots att vi strävar till att verifiera och regelbundet uppdatera uppgifterna, kan det hända att uppgiften är gammal eller felaktig. Kontakta oss gärna om du upptäcker vilka som helst felaktigheter hos verifierade uppgifter.